Blogisarjassamme 'Tyylihistoriaa keskiajasta modernismiin' esittelemme Suomen tyylikaudet ja niihin ajoittuvia tai niiden tyyliä edustavia esineitä Satakunnan Museon kokoelmista. Julkaisemme yhden tyylikauden kerrallaan, kolme joka viikko, ja nyt olemme siirtyneet barokkiin.
Barokki (n. 1660 – 1730)
Renessanssista siirryttiin
barokkiin 1600-luvun kuluessa. Rehevä ja veistoksellinen barokkityyli muotoutui
Italiassa 1600-luvun alkuvuosikymmeninä, mutta suurin osa barokin esine- ja
asumiskulttuurin uutuuksista kehittyi loistoonsa Ranskassa. Versailles’n linna puistoineen
antoi vaikutteita arkkitehtuuriin, sisustukseen ja taidekäsityöhön. Aurinkokuninkaan
hovista tuli muodin keskus, jonka tyyliä ja seremonioita muut Euroopan hovit jäljittelivät.
Barokki alkoi näkyä Pohjois-Euroopan palatseissa 1660-luvulta lähtien. Ranskalaisen esinemuodin leviäminen
nopeutui, kun uskonvapautensa 1685 menettäneet hugenotit pakenivat Ranskasta
Pohjois-Euroopan protestanttisiin maihin. Monet heistä olivat taitavia
käsityöläisiä. Hollannissa ja Englannissa tyylistä kehittyi yksinkertaisempi ja
kodikkaampi muunnos, joka vastasi paremmin porvarillisen ostajakunnan tarpeita.
Ruotsi-Suomessa barokkikausi osui yksiin suurvalta-ajan kanssa. Muodin edelläkävijänä toimi rikas ylhäisaateli, joka hankki palatseihinsa sekä uuden sisustustyylin esineitä että tekijöitä Hollannista, Saksasta, Englannista ja Ranskasta. Kotimaiset käsityömestarit oppivat pian valmistamaan esikuvia mukaillen barokkityylisiä huonekaluja, astioita, koriste-esineitä ja tekstiilejä. Tyylin piirteitä omaksuttiin myös kirkkojen sisustuksesta. Vasta 1700-luvun kuluessa, korkeakulttuurin siirtyessä jo rokokoohon omaksuttiin barokin kuvioaiheita sekä tumma ja rehevä värimaailma kansantaiteeseen. Talonpoikaiskalusteissa ja tekstiileissä tyylin piirteet säilyivät 1800-luvulle.
Koristeaiheet
Antiikista otettujen aiheiden, kuten pylväiden, pilastereiden, köynnösten ja seppeleiden lisäksi barokki suosi kasvikuvioita. Jo antiikin aikana suosittua akanthuskasvin lehteä käytettiin sekä barokin arkkitehtuurissa että taidekäsitöissä monina eri versioina. Ajan muotiuutuus oli tulppaani, joka oli suosittu koristeaihe niin maalattuna, veistettynä, pakotettuna, kirjottuna kuin kudottunakin. Se löysi tiensä myös suomalaisiin kansanomaisiin ryijyihin ja vahvakuvioisen kolmitulppaaniryijyn keskeisin esiintymisalue oli Kokemäenjokilaakso.
Muita barokin lempiaiheita olivat
balusteri, simpukankuori ja viuhkamaiseen muotoon levitetty palmunlehtiaihe eli
palmetti, myöhäisbarokin aikaan myös jousenkaari. Huonekaluissa olivat kaiverrus- ja
maalauskoristeitten lisäksi suosittuja kierteis- ja sitä helpommin toteutettava
pallosorvaus. Sorvatut jalat päättyivät nuppiin, veistetyt usein eläimen
tassuihin.
Huonekalut
Kalusteissa alettiin kiinnittää
huomiota mukavuuteen ja käytännöllisyyteen. Tuoleihin tulivat topatut istuimet
sekä selkänojat ja myös nojatuoleja valmistettiin. Verhoilu oli usein nahkaa, toisinaan
myös gobeliinia tai kirjottua kangasta. Englannista tuotiin tuoleja, joissa
pehmustuksen tilalla oli rottinkipunosta. Barokkituolien jaloissa käytettiin
H-muotoista tukiristikkoa.
1600-luvun lopun kalustemuotia edustava nahkaverhoiltu, matalaselustainen hollantilaistyylinen tuoli on Hämeenkyröstä. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Länsisuomalainen myöhäisbarokkituoli, talonpoikaisversio 1700-luvun alun englantilaistyylin mukaisesta korkeaselustaisesta tuolista, on toteutettu ilman verhoilua. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Pöytien ulkonäkö tuli tärkeäksi ja
koristelua lisättiin pääasiassa jalkoihin. Barokin tunnusomaisin huonekalu oli
kookas ja raskas, kaksiovinen kaappi, jossa oli voimakas otsalista, profiloidut
peilirakenteet sekä suuret pallojalat. Suosittuja olivat myös kabinettikaapit,
joissa oli korkea, kierresorvattu jalusta. Arkuista tuli kuperakantisia, kun
niitä ei enää käytetty istuimina tuolien lisääntyessä sisustuksessa.
Sisustus
Seremoniallinen elämäntapa jakoi palatsien ja kartanoitten tilat kolmeen eri ryhmään, taloustiloihin, mukavasti ja viihtyisästi sisustettuihin vallasväen asuinhuoneisiin sekä juhlaviin edustustiloihin. Barokin sisustusmuoti edellytti, että seinät joko maalattiin tai verhoiltiin seinävaatteilla ja myös tapettien käyttö alkoi yleistyä. Lisäksi ainakin edustustiloissa oli kattomaalaukset. Sisustukseen pyrittiin luomaan mahdollisimman harmonisia, tarkoin harkittuja kokonaisuuksia.
Peileistä tuli barokkisisustuksen
keskeinen elementti, kun kalliin ylellisyystuotteen valmistukseen 1600-luvun
jälkipuolella kehitettiin uusi menetelmä.
Peltoniemen torpasta, Karijoelta saadun pienen seinäpeilin kehyksessä on koristeena palmetti. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Messinkinen kynttilänjalka, jossa yhdistyvät barokille tyypilliset kasviaiheet ja kierrekoristelu. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Vielä 1500-luvulla kalustus oli
ollut kaikilla yhtä niukkaa, mutta barokkiaikana eri säätyjen sisustustyylit
eriytyivät. Ranskalaisen hovibarokin kullatut ja silkillä verhotut huonekalut kuuluivat
aristokratian koteihin. Hillityt hollantilais-englantilaiset barokkiesineet
sopivat porvariston sekä papiston saleihin ja kamareihin, mutta talonpojat
sisustivat tupansa yhä käytännöllisillä renessanssikalusteilla.
Kaiverruskoristeinen, pullea, kannellinen tinatuoppi on peräisin Porista. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Edellisten tyylikausien blogikirjoituksiin voit tutustua tästä: keskiaika (n.1150-1550) ja renessanssi (1400-1660).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti