Blogisarjassamme 'Tyylihistoriaa keskiajasta modernismiin' esittelemme Suomen tyylikaudet ja niihin ajoittuvia esineitä Satakunnan Museon kokoelmista. Julkaisemme yhden tyylikauden kerrallaan, kolme joka viikko, ja nyt on vuorossa rokokoo.
Rokokoo
Rokokoo syntyi Ranskassa 1700-luvun alussa, mutta alkoi vaikuttaa Suomessa vasta 1750-luvulla. Ranskassa rokokoo tunnetaan Ludvig XV:n tyylinä (kuningas Ludvig XV, 1710-74). Tyylikausi on saanut nimensä rocaillesta eli simpukasta pääornamenttinsa mukaan. Rokokoon tunnusmerkkejä simpukan lisäksi ovat kukat, kaappien jousenkaaren muotoiset yläsarjat sekä tuolien ja pöytien loivat S-kirjaimen muotoiset eli “cabriolet”-jalat.
Tyylissä ilmeni keveys, sirous, eleganssi, epäsäännöllisyys, oikullisuus sekä yllätyksellisyys. Sinä aikana ihailtiin maalaiselämää, jonka vuoksi koristeaiheet, värisävyt ja muodot otettiin pääasiassa luonnosta. Luonnonpalvonnan ansiosta tällöin myös Suomeen tulivat ensimmäiset maisemamaalaukset sekä kiinalaishenkiset kangastapetit temppeleineen, torneineen, puineen, ihmishahmoineen, nauhoineen ja köynnöksineen. Kiinaa pidettiin tämän ajan maallisena paratiisina.
Hopeakorvakorut, joissa timantteja imitoivat viistehiotut lasit. Korvakoruissa toistuu rokokoon kukka-aihe. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Rakennukset ja sisustus
Rokokoo esiintyi myös arkkitehtuurissa. Uranuurtajana Suomessa oli ruotsalainen yli-intendentti Carl Hårleman. Suurin uutuus rakennuksissa oli ranskalainen eli mansardikatto. Tällaisen taitetun katon alle mahtui useita ullakkohuoneita. Rakennuksen suosituksi väriksi tuli harmaa, uutuutena keltainen eli okra. Rokokoon tyypillisiä keksintöjä olivat myös isot ikkunat, jolloin huoneet tulivat valoisammiksi, samalla sisustuksen värit vaalenivat ja kirkastuivat.
Suomen arkkitehtuurin uranuurtajan, ruotsalaisen arkkitehdin, yli-intendentti Karl Hårlemanin (1700-53) muotokuva. Tekijä tuntematon, Satakunnan Museon kokoelmat. |
Aikakausi suosi kehyksiä, ornamenttiryhmiä sekä listoja. Rokokoon aikana syntyivät myös monet kodikkuutta, mukavuutta ja käytännöllisyyttä tavoittelevat sisustus- ja tapakulttuurin muodot. Vuonna 1767 kaakeliuunin kiertävän hormiston keksiminen sekä leveämpien irtainten huonekalujen käyttöönotto olivat huomattavia uutuuksia. Peilitkin olivat tärkeitä sisustuselementtejä. Ne tasoittivat ikkunaseinillä valoeroa ja muualle sijoitettuna heijastivat ulkotilaa tuoden puutarhan sisälle.
Vauras väestö tapetoi seinänsä kultanahka- tai verkanahkatapetein. Kiertävät maalarit voivat myös maalata salien seinille taulumaisia kangastapetteja. Englannissa keksittiin jo 1720-luvulla painetut paperitapetit ja hieman myöhemmin ensimmäiset tapettimanufaktuurit perustettiin myös Suomeen.
Verhot kappoineen ommeltiin yksivärisistä tai raidallisista kankaista ja reunoja somistivat hapsukoristeet. Aikakauden lopulta on tietoja myös rullaverhoista. Vähitellen lattioille alkoi ilmestyä mattoja, jotka aluksi olivat kesäkäyttöön tarkoitettuja kotikutoisia kapeita käytävämattoja. Valonlähteinä toimivat kyntteliköt, mutta myös kristallikruunut tunnettiin. Pöydille ilmestyivät liinat.
Huonekalut
Huonekalut sulautuivat kokonaisuuteen. Myös monet huoneet sisustettiin tietyn päävärin sävyihin. Sohva oli rokokoon tärkeimpiä huonekaluja. Päällysmateriaalina käytettiin villakangasta, nahkaa ja pellavaa. Puuosat maalattiin helmenharmaiksi, keltaisiksi, vaaleanpunaisiksi, sinisiksi tai vihreiksi. Materiaalina käytettiin myös visakoivua tai lepänjuurta.
Talonpoikaistuoleissa on harvoin rokokoovaikutteita, koska kokonaan kaartuvia muotoja oli vaikea toteuttaa. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Uusia huonekalutyyppejä keksittiin. Sellaisia olivat mm. konsolipöytä-peiliyhdistelmät, toaletti- ja yöpöydät, kirjoituslipastot, nurkkakaapit, mahapiirongit, peilit ja peililampetit. Suomalaista talonpoikaisrokokoota edustavat pääasiassa kaappikellot, kaapit sekä tuolit.
Toinen rokokootyylinen talonpoikaiskaappi Pohjanmaalta. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Esineistö
1700-luvun Suomessa vallinneista iso- ja pikkuvihojen aiheuttamista lama-ajoista huolimatta rokokoo alkoi esiintyä kartanoissa, pappiloissa sekä länsirannikon varakkaissa porvariskodeissa, joihin alettiin hankkia huonekalujen lisäksi kulta- ja hopeaseppien tekemiä lusikoita, kahvikannuja, kermakoita, sokerikoita sekä kynttilänjalkoja.
Itä-Intian kauppakomppanioiden laivat toivat kiinalaista posliinia Eurooppaan, kunnes vuonna 1709 saksalainen Johann Böttger keksi posliinin valmistusmenetelmän. Siitä syntyi Meissenin posliinitehdas. Sini-valkoisen posliinin lisäksi oli moniväristä posliinia sekä fajanssiastioita. Kuvioina suosittiin puutarha- ja maisema-aiheita. Suomen ensimmäinen keramiikkatehdas alkoi toimia Helsingin Herttoniemessä vuonna 1762. Parhaiten oikeuksiinsa rokokoon muotoilu pääsi hopeaesineissä.
Edellisten tyylikausien blogikirjoituksiin voit tutustua tästä: keskiaika (n.1150-1550), renessanssi (1400-1660) ja barokki (n. 1660-1730).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti