Blogisarjassamme 'Tyylihistoriaa keskiajasta modernismiin' esittelemme Suomen tyylikaudet ja niihin ajoittuvia esineitä Satakunnan Museon kokoelmista. Julkaisemme yhden tyylikauden kerrallaan, kolme joka viikko, ja nyt esitysvuorossa on kustavilaisuus.
Kustavilaisuus (n. 1775-1810)
Herculaneumin ja Pompeijin kaivaukset synnyttivät innostuksen antiikin maailmaa kohtaan. 1700-luvun puolivälissä levisikin Eurooppaan Roomassa alkunsa saanut suoralinjainen uusklassinen tyyli vaihtoehtona rokokoon kiemuraiselle ja keimailevalle hovityylille. Uusklassismista käytetään yleisesti nimeä Louis seize Ranskan kuningas Ludvig XI:n mukaan.
Ruotsi-Suomeen uusklassismin toi kuningas Kustaa III, jonka mukaan tyyliä kutsutaan meillä kustavilaisuudeksi. Kustaa III:n henkilökohtainen kiinnostus kulttuuriin oli merkittävää koko aikakaudelle. Koristeellinen Ludvig XI:n tyyli muuttui Ruotsissa kuitenkin yksinkertaisempaan suuntaan. Kuninkaan matka Italiaan vuosina 1783-84 kehitti kustavilaisuutta vieläkin suoraviivaisemmaksi ja puhdaspiirteistä klassismia ihailevaksi.
Suomalaiset käsityöläiset omaksuivat myös nopeasti uuden tyylin, sillä kustavilaiset huonekalut selkeärakenteisina ja kotimaisten puulajien käytölle sopivina olivat kansanmestarienkin hallittavissa. Kustavilainen tyyli syrjäytti lopullisesti renessanssimuodot kansantaiteessa ja pysyi käytössä jopa 1800-luvun puoliväliin saakka.
Sisätilat
Kustavilaisen interiöörin pääväri oli helmenharmaa ja huoneet olivat jopa vieläkin valoisampia kuin rokokooajalla. Erityisen tyypillistä pohjoismaisessa klassismissa on pystysuoran linjan voimakas tehostuminen, joka antaa interiöörille ja koristelulle keveyden tunnun. Ovet, ikkunat ja niiden vuorilistoitukset maalattiin kustavilaisen aikana useimmiten harmaiksi. Seinäpintojen koristeluna käytettiin pannoo-kenttärajauksia, joihin liittyi usein käsivaramaalauksella toteutettua koristelua.
Arkkitehtuurin ja sen koristelun esikuvat levisivät mallikirjojen avulla eri puolille Eurooppaa ja myös vähitellen Suomeen. Kirjoja julkaistiin mm. Pompeijin kaivauksista löytyneistä esineistä, mosaiikeista ja seinämaalauksista.
Koristeaiheet
Toistuvat kuvionauhat: laakerisauva, meandernauha, hammaslista, lehtisauva, juokseva koira, helmisauva ja kierteisnauha ovat olennainen osa kustavilaista koristeaiheistoa. Ne esiintyvät niin huonekaluissa, kehyksissä, metalliesineissä, tapeteissa kuin keramiikassakin.
Yleisiä koristeaiheita olivat erilaiset rosetit, joita veistettiin istuinhuonekalujen ja pöytien sarjojen liitoksiin. Keskeinen aihe oli myös rihlattu medaljonki, jota reunustivat rusetit tai laakerinlehvät. Rusettia käytettiin yksinäänkin kruunaavana elementtinä kehyksissä ja huonekaluissa. Kasviaiheet muotoiltiin kaavamaisiksi.
Huonekalut
Kustavilaisen ajan merkittävin huonekalu oli lipasto. Suoralinjainen muoto mahdollisti vaneroiduissa pinnoissa monimutkaisen intarsiakoristelun. Myöhemmin intarsia korvattiin mahonkiviilutuksella, jota yhdistettiin messinkilistoihin ja pyöreisiin pronssiheloihin. Kulmat oli usein viistetty ja jalat alaspäin kapenevat. Lipasto varustettiin kivi-tai marmorilevyllä.
Antiikin ihailu muutti tuolit ryhdikkäiksi ja suoralinjaisiksi. Ranskalaistyyppisissä tuoleissa oli soikea tai suorakaiteenmuotoinen pehmustettu selkänoja.. Englantilaistyyppisiä tuoleja olivat lyhde-ja kilpiselustaiset sekä lootussäleiset tuolit. Nykyaikaan asti eläneellä pienaselustaisella tuolilla on myös englantilaiset esikuvat. Tuolin jalat sorvattiin usein pylväiksi, jotka kaventuivat alaspäin ja koristeiksi veistettiin pystykourut. Jalkojen etukulmiin veistettiin usein kukka-aihe neliön sisälle. Myös suora, alaspäin kapeneva jalkamalli oli yleinen.
Tuolit ja sohvat olivat miltei poikkeuksetta maalattuja. Harmaan eri sävyt ja kellertävä olivat suosittuja, mutta 1700-luvun lopulla tuli muotiin istuinhuonekalujen maalaaminen tai ootraaminen punaruskeaksi jäljittelemään mahonkia. Verhoilukankaissa raidalliset pellava- ja puuvillakankaat olivat tavallisia. Rokokoosta periytyvä ruutukuosi pieneni kooltaan.
Myöhäiskustavilainen sohva on kuulunut maaherra de Carnallille Noormarkusta. Sohva on peräti 360cm pitkä. Pintakäsittely ja verhoilukangas eivät ole alkuperäisiä. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Kustavilaisen ajan muotiuutuus oli levitettävä sohvasänky, joka päivisin toimi sohvana ja öisin sänkynä. Kustavilainen sohvasänky erilaisina muunnoksina jäi elämään suomalaisessa sisustuksessa ja sitä valmistetaan edelleen.
Edellisten tyylikausien blogikirjoituksiin voit tutustua tästä: keskiaika (n.1150-1550), renessanssi (1400-1660), barokki (n. 1660-1730) ja rokokoo (1730-1775/1750-1780).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti