Blogisarjassamme 'Tyylihistoriaa keskiajasta modernismiin' esittelemme Suomen tyylikaudet ja niihin ajoittuvia esineitä Satakunnan Museon kokoelmista. Tyylikausia on yhteensä yksitoista, ja julkaisemme yhden tyylikauden kerrallaan, kolme joka viikko. Nyt esitysvuorossa on funktionalismi.
Funktionalismi
1920-luvun lopulla klassismin ja art deco-tyylin jälkeen Suomeen levisi uusi historiallisista tyyleistä vapaa suuntaus, funktionalismi. Tasa-arvoisemmaksi muuttuneelle yhteiskunnalle haluttiin luoda asianmukaiset puitteet. Tarkoituksenmukaisten ja huokeiden käyttöesineiden valmistamiseksi pyrittiin suunnittelu ja koneellinen valmistus sopeuttamaan toisiinsa. Muotoilun lähtökohtana oli esineen tehtävä eli funktio.
Funktionalismin muotokielen, teorian ja ideologian kehittäjinä toimivat saksalainen Bauhaus-koulu, hollantilainen De Stijl-ryhmä ja ranskalais-sveitsiläinen Le Corbusier. Suomessa ideologia esittäytyi ensimmäistä kertaa vuoden 1930 taideteollisuusnäyttelyssä Helsingin taidehallissa.
Arkkitehtuuri
Asuntotuotannon piti ratkaista sosiaaliset ongelmat ja tuottaa hyviä ja halpoja asuntoja vähävaraisille. Asuntoihin piti saada mahdollisimman paljon auringonvaloa. Seinäpinnat tehtiin valoa heijastaviksi ja helposti puhdistettaviksi, jolloin syntyi valkoinen funktionalismi. Ympäristö haluttiin tehdä puhtaaksi, terveelliseksi, valoisaksi ja raikkaaksi. Terveydestä ja ruumiinkulttuurista tuli uuden tulevaisuuden vertauskuvia. Uudet rakennustekniikat ja materiaalit kuten teräs, betoni ja lasi, laskivat kustannuksia, mutta niitä käytettiin myös esteettisistä syistä. Ne ohjasivat myös käyttämään rakennuksissa suoria viivoja ja muotoja.
Villa Mairean pihamaata kuvattuna vuonna 1972. Kuvaaja: Pertti Lahtinen, Satakunnan Museon kuvakokoelmat. |
Sisustus
Sisustus haluttiin saattaa sopusointuun talon yleisen arkkitehtuurin kanssa. Tavoitteena oli sisustaa asukkaan tarpeiden eikä edustavuuden mukaan. Suomalaista funktionalismia leimasi kolme perustyyppiä: Alvar Aallon taivutetusta puusta tehdyt kalusteet, tehdasvalmisteiset teräsputkikalusteet ja suoralinjaiset sarjavalmisteiset kalusteet.
Kampauspöytä. Kevyistä ja hygieenisistä teräsputkikalusteista tuli suosittuja myös partureissa ja kampaamoissa. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Teräsputken käyttö mullisti tuolisuunnittelun. Kevyissä ja yksinkertaisissa huonekaluissa oli viitteitä koneromantiikasta, käytettiin kiiltäviä pintoja ja mustaa väriä. Funkistyyli levisi nopeasti ravintoloihin, kahviloihin ja muihin julkisiin tiloihin. Sodan jälkeisen asuntopulan aikana erityisen suosittuja olivat teräsputkirunkoiset joustinsängyt, hetekat. Pienemmissä kodeissa, joissa ei ollut erillistä makuuhuonetta, heteka toimi tavallisesti päivisin sohvana ja levitettiin iltaisin parivuoteeksi.
Suunnitellessaan Paimion parantolaa arkkitehti Alvar Aalto alkoi kehitellä ideaa funktionalistisesta istuimesta, jossa kylmä teräsputkijalka olisi korvattu lämpimämmällä puulla. Suosikiksi nousi taivutettu vaneri, joka kävi erityisen hyvin tuolinistuimiin. Maailmansotien välisenä aikana Suomi oli maailman johtava vanerin tuottaja, joten ulkomaan viennille Aallon Paimio-tuolista ja muista maineikkaista istuimista oli iso apu.
Alvar Aallon 1932 suunnittelemassa nojatuolissa on laminoidusta vanerista taivutettu joustava jalka- ja käsinojarakenne. Satakunnan Museon kokoelmat. |
1940-luvulla sota-aika tukahdutti uudistuspyrkimyksiä. Pakostakin suosittiin yksinkertaisia materiaaleja ja muotoja. Raaka-ainepulaa pyrittiin korvaamaan soveltamalla saatavissa olevia materiaaleja uudella tavalla teollisuuden käyttöön, esimerkiksi paperikankaasta tehtiin verhoja, matkalaukkuja ja kenkien päällisiä.
1940-luvun yksinkertaisessa nojatuolissa on kaartuvat käsinojat ja paperikankainen verhoilu. Paperikangasta käytettiin korvaamaan miltei kaikkia kangastyyppejä ja käyttötarkoituksia. |
Taidetekstiilien suunnittelussa 1930-luvulla funktionalismi näkyi lähinnä uudenlaisena sommitteluna sekä uusina kuvioina ja koristeaiheina. Kuvakudoksissa, karvalankamatoissa ja ryijyissä suosittiin geometrisia aiheita sekä voimakkaasti tyyliteltyjä ihmis- ja eläinfiguureja. Uusia vaikutteita saatiin aikakauden kuvataiteesta, kubismista ja futurismista, joiden tyylittelevä aiheen käsittely soveltuikin hyvin perinteiseen kudontatekniikkaan.
Ryijytekniikalla toteutettu sisustustyyny. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Ajalle tyypillinen koristelu ja muotokieli on tässä pienessä sohvatyynyssä toteutettu ristipistotyönä. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Kookkaassa villaisesta karvalangasta puuvillaloimeen kudotussa lattiamatossa on harmaa- ja ruskeasävyinen kuviointi. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Lasi ja keramiikka
Arabian posliinitehdas oli 1930-luvulla tehokas tuotantolaitos, jossa oli yli tuhat työntekijää. Astiat halpenivat ja niiden valikoima supistui. Käyttöesineissä koristeina suosittiin raitoja ja keveitä kukka-aiheita. Toisaalta alettiin myös panostaa uniikkituotteisiin. Yksinkertaiset, lämminhenkiset taide-esineet soveltuivat funktionalismin ihanteisiin, mikä merkitsi keramiikalle uutta kukoistuksen aikaa. Vuonna 1932 perustetulla Arabian tehtaan taideosastolla tehtiin veistoksia, maljakoita ja vateja sekä koristeltiin keramiikkaa.
Aino Aallon suunnittelemat Bölgeblick-lasit ovat nykyisin uustuotannossa Aino Aalto-lasin nimellä. Satakunnan Museon kokoelmat. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti