keskiviikko 22. joulukuuta 2021

Yeah, it's hard to be a tonttu - kurkistus tonttuoppaiden työhön

Tämän vuoden tonttunäyttely avautui yleisölle 19.11.2021. Se sijoittuu ensimmäistä kertaa museon perusnäyttelyyn. Näyttelyn suunnittelu ja rakentaminen on ollut erilaista kuin aiempina vuosina, sillä nyt tontut piti sovittaa perusnäyttelyn lomaan, eikä niille ollut omaa erillistä tilaa kuten ennen. Emme kuitenkaan tiedä näyttelyn valmistelusta tai rakentamisesta hölkäsen pöläystä, sillä vain neljä päivää ennen Tonttunäyttelyn avautumista museon vahvuuteen hyppäsimme me, kolme innokasta tonttuopasta. Jotain joulusta tiesimme, ja ehkä hieman museotyöstäkin. Mutta kuinka vähän tiesimmekään! Tonttujen maailmasta emme juuri mitään. Jouluiset huivit kaulaamme kiedottuina, tiukujen helinän siivittämänä, marssimme jonossa pitkin museon käytäviä. 


Muutaman päivän valmistautumisen ja tonttuihin tutustumisen jälkeen olimmekin jo tulikokeen alla. Ensimmäiset ryhmät opastuksillemme saapuivat, ja olihan se jännittävää! Muistanko tonttujen nimiä? Saati ikää? Entä jos joku kysyy jotain? Entä jos jäädyn? Entä jos selviää, etten tiedä tontuista tuon taivaallista, ja osoittavat sormet syyttävät huijariksi? Nopeasti kuitenkin tontuista tutuiksi kävivät niin Nestori, Turo kuin Timokin, Hannusta nyt puhumattakaan! Ensimmäisinä päivinä ryhmiä ei ollut kovinkaan montaa, mutta joulua kohti varauskalenteri alkoi täyttyä. Jokainen meistä opasti kahdesta neljään ryhmää päivässä, eli voidaan puhua liukuhihnatyöstä. Ryhmät ovat erilaisia, sillä tonttuopastuksilla käy väkeä taaperoista vanhuksiin. Enää ei kuitenkaan jännitä, ainakaan yhtään niin paljon kuin alussa. Kun lapset esittävät tiukkoja kysymyksiä esimerkiksi siitä, miksi vauvatontulla on parta tai onko nää oikeita, vastauksemme tulevat jo lennosta. Olemme muovautuneet tonttuselityksen mestareiksi, ja esiinnymme vakuuttavasti tonttulogian asiantuntijoina. 



Ensimmäiset kolme viikkoa olivat kiireisiä. Opastuksiin piti valmentautua, ja sen lisäksi tehtäväksemme annettiin Tonttunäyttelyyn liittyvän somesisällön tuottaminen sekä Tonttuviikonlopun valmistelu. Keksimme idean Tonttusanomista, jonka vastaavaksi toimittajaksi valikoitui tietysti reportteritonttu Kaarle. Vakituisen palstan sai myös Historiatonttu Sofia. Tonttuviikonloppua varten valmistelimme Tonttusanomien näytenumeroajonka juttuja ilmestyi myös museon some-kanavilla. Tonttuviikonloppua edeltävä viikko oli työntäyteinen. Kaiken lisäksi vahvuudestamme oli parin päivän ajan poissa yksi tärkeä lenkki, kun Mitri joutui sairaslomalle. Työpäiviimme kuului mm. äänestyslipukkeiden ja nimitarrojen leikkaamista, äänestyslaatikon paketointia, 33:n tontun nimilaputtamista, karanneiden tonttujen piilottamista ja ohjelman suunnittelua. Kaiken tämän keskellä tietenkin opastimme, yhä enenevissä määrin. Kaikki valmistelu oli kuitenkin vaivan ja ylityötuntien arvoista, sillä viikonloppu sujui hienosti. Lapset näyttivät viihtyvän omatoimikierrosten parissa, ja vapaa Taavi-lavakin oli täynnä esityksiä. Apukäsinämme askartelupisteellä oli molempina päivinä Satakunnan museon ystäviä, ja heille kuuluu kiitos myös kahvilan pidosta.  



Tonttuviikonlopun jälkeen laskimme tietysti tonttuäänestyksen äänet ja julkistimme voittajan, mutta purkutöiden jälkeen saimme keskittyä täysillä opastuksiin ja sometyöhön. Johanna teki taustatyötä Historiatonttu Sofian Perjantain perinnepläjäyksiin, joita julkaistiin Facebookissa ja Instagramissa perjantaisin. Perinnepläjäysten idea oli esitellä jouluun liittyvää perinnetietoutta tontun näkökulmasta. Yhdessä muotoilimme tekstin niin, että se mahtui Instagramin merkkimäärään. Asiaa oli paljon, joten monta mielenkiintoista faktaa esimerkiksi tonttujen historiasta oli jätettävä pois. Halusimme myös nostaa Tonttulan naisia esiin, joten siitäkin kirjoitimme kaksiosaisen juttusarjan Tonttusanomien nimissä. Lisäksi teimme lisää tonttusanomien uutisia osittain tositapahtumiin perustuen, nimittäin toisinaan Tonttunäyttelyssä tapahtui kummia. Eräänkin viikonlopun jälkeen kaikki oli vähän vinksallaan: tallitonttu päällään pystyssä heinissä, paketit sikin sokin (jokunen vähän avattunakin) ja Tuttitontun tutit hujan hajan. Tonttusanomien kautta Tonttulan tontuista alkoi nousta esiin aivan uusia, ehkä vähän pimeitäkin, puolia. 



Jokaiselle tonttuoppaalle muodostui oma vastuualueensaMitri paneutui Tonttusanomien taittoon ja someseurantaan, Jonna piti huolen yhdessä suunniteltujen somesisältöjen julkaisemisesta, ja Johanna teki taustatyötä. Kaikilla oli myös omat vahvuutensa erilaisten ryhmien opastamisessa, vaikka jokainen sai kokeilla siipiään myös oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Kolmistaan työskentely on ollut ennen kaikkea hauskaa. Olemme saaneet toisistamme vertaistukea, ja yhdessä sisältöjen tuottaminen on ollut hedelmällistä ja lopputulos enemmän kuin osiemme summa. Tiukkojen Excel-taulukkoanalyysien perusteella onnistuimme kasvattamaan museon Instagramin tykkäyksiä ja tavoitettavuutta yli 50%.  

Me tonttuoppaat annoimme tälle työlle kaiken mitä meillä annettavana oli, mutta saimme vielä enemmän. Saimme toisemme, kannustavan työyhteisön sekä valtavasti joulumieltä. Saimme myös kunnian jakaa joulumieltä sadoille lapsille ja lapsenmielisille, joiden innostuneet ilmeet ja nokkelat kommentit toivat pitkiinkin työpäiviin kepeyttä. Vaikka otsikossa nostalgisoitiin männävuosien suosikkiohjelman, The Joulukalenterin, sanoituksin, ei se tonttuna olo sitten lopulta niin rankkaa ollutkaan. 


Johanna, Jonna ja Mitri 


Kuvat: Satakunnan Museo, Mikael Leppäniemi

torstai 6. toukokuuta 2021

Terveiset etäältä - Taideviestiä Arkin ja musiikkipäiväkoti Rytmin välillä

 

Heippa ja toiveikasta toukokuuta blogista! 

Koronaviruksen tuomat kurimukset alkavat vihdoinkin helpottamaan. Näin toivotaan ja uskotaan vankasti. Outo koronavuosi ohjaili uusiin keinoihin ja konsteihin museotyön tekemisessä. Peruuntuneiden ja alasajettujen töiden keskeltä alkoi löytymään uusia tapoja, millä toimintaa saatiin pidettyä aktiivisena. Lastenkulttuurikeskus Kruunupäästä vastaanotettu taideviesti tuntui kutkuttavalta ja hyvin ilmaisuvoimaiselta hankkeelta. Oli kivaa tarrata kiinni viestikapulaan, jossa lasten ja nuorten luovuutta tuotaisiin värikkäästi esille. Rajoitukset mylläsivät alkuperäiset suunnitelmat tässäkin tapauksessa. Piti keksiä jotain perin uutta. Kehittyi ajatus eräänlaisesta nykyajan pullopostista. Lähettää viesti turvallisesti täältä etäältä ja antaa vastaanottajan luoda siihen rauhassa oma vastauksensa ja kulttuurinsa. 

 

 

 

 

Apuun riensi satakuntalainen ilmaisuryhmä Nenä, jonka värikkäässä valmennuksessa saatiin taltioitua ääniteos Luontotalo Arkin perusnäyttelyn toimiessa sytykkeenä. Luonto loi säveliä sekä tunnelmia, kun vain malttoi kuunnella. Kappaleen tekoprosessi avasi myös uusia ilmaisun väyliä vähän ehkä kaavoituneelle yhtyeelle. Soiva viestikapula oli täten valmis. 

 

Viestistä nappasivat kiinni Rumpujen ja Pikkurumpujen lapset Pilke musiikkipäiväkoti Rytmistä. Rohkeaa ja ansiokasta, suurkiitos heille!

Varhaiskasvatuksen opettaja Jemina Pitkälä kertoo taideviestiin vastaamisesta seuraavasti:

Kun saimme Nenä-yhtyeen ja Luontotalo Arkin yhteistyöstä syntyneen musiikillisen Taideviestin, vastaanotto oli yhtä aikaa jännittynyt sekä innokas!  

Lapset olivat totta kai käyneet Luontotalo Arkissa, paikka oli tuttu. Harmitus siitä, ettei tällaisiin paikkoihin ole hetkeen päässyt, on esiintynyt lasten keskusteluissa. Kuinka iloista olikin, kun Arkista oltiinkin yhteydessä meihin! Martti kertoi videoviestin välityksellä, että he olivat halunneet lähettää meille Taideviestin ja olisi hienoa, jos me voisimme haluamallamme tavalla vastata heille takaisin. Kun viesti osoittautui musiikiksi, sehän sopi meille kuin nenä päähän. 

Vilkkaan päiväkotipäivän aikana musiikin ääreen pysähtyminen ja kuunteluun keskittyminen on itsessään elämys. Lapsia ohjeistettiin ottamaan hyvä asento ja laittamaan vaikka silmät kiinni, jos kuuntelu tuntuu sillä tavalla helpommalta. Nenä-yhtyeen kauniit ja hieman jännittävätkin sävelet täyttivät huoneen. Kuuntelun jälkeen kysyin lapsilta, mitä kaikkea he kuulivat. Miltä musiikki tuntui? Mitä ajattelit? Musiikki tuntui vähän jännittävältä, erikoiselta ja hyvältä. Joku oli käynyt musiikin siivittämänä lohikäärmeiden luona, joku uimassa. Tällaista mielikuvakuuntelua teimme muutamankin kerran lasten kanssa. Myös soittimia osattiin tunnistaa kuuntelun perusteella. 

 

Kun kappaletta oltiin kuunneltu muutaman kerran, sovittiin, että ensi keralla lapset saisivat maalata musiikkia kuunnellessa. Tämä toteutettiin muraalityöskentelynä. Levitin lattialle pitkän yhteisen paperin, jonka ympärille lapset istuutuivat. Jokaisella oli ulottuvillaan maalit sekä siveltimet. Kun musiikki alkoi, sai maalata. Ensimmäisen kuuntelun jälkeen lapset vaihtoivat paikkaa ja kun kappale soi uudestaan, lapset saivat jatkaa paperin toisessa kohdassa kaverin aiemmin tekemää taideteosta. Näin syntyi yhteinen upea taideteos, joka on videolla nähtävissä. 

 


Musiikki innoitti lapset myös keholliseen ilmaisuun, kun oikeastaan varmaan jo ensimmäisellä kuuntelukerralla joku ehdotti, että voisimme tanssia musiikin tahdissa. Myöhemmin joku sanoi, että haluaa kuvata tanssijoita. Taideviestissä ehkä hienointa olikin se, että lapset pääsivät toteuttamaan itseään haluamallaan tavalla. Aikuisen ei tarvinnut juurikaan ohjata heitä löytämään ideoita viestin vastaamiseen, vaan ideat tulivat lapsilta itseltään. Otetut kuvat tulostettiin ja lapset asettelivat kuvat maalaukseen haluamalleen paikalle. 

 

 

 

Enää oli vuorossa loppusilaus, kun kuvasimme videon, jossa nivoutuu yhteen se, mitä kaikkea Taideviestiin vastaaminen meillä oli. Jokainen lapsi sai osallistua viestiin vastaamiseen jollakin tavalla. Tällainen projektityöskentely onkin meille jo tuttua. Kaikki eivät välttämättä osallistu jokaiseen ”työvaiheeseen”, vaan jokainen tuo oman tärkeän panoksensa haluamallaan tavalla mukaan. Jos oman panoksen tärkeys ei heti hahmottunut lapselle, niin Taideviestin lopullinen vastausvideo teki meille kaikille näkyväksi sen, mitä saimme yhdessä aikaan! Projektiin osallistuminen on ollut lapsille elämys ja videolta oman osallisuuden katsominen on ollut lapsille merkittävää. 

Nyt videomme on lähtenyt Arkkiin ja pikkuisen jännityksellä odotamme sen somejulkaisua. Olemme kovin ylpeitä ensinnäkin siitä, että pääsimme mukaan tähän kulttuurikokemukseen ja siitä, mitä yhdessä saimme aikaan. Kiitos Luontotalo Arkki, Nenä ja Lastenkulttuurikeskus!  

 

 

Käännetään kuulumiset ja kiitokset takaisin Arkin puolelle. Viestiin vastaaminen ja eteenpäin lähettäminen oli ihana haaste. Iso kiitos Lastenkulttuurikeskuksen "Kruunupäille", jotka meitä muistivat viestillä.
Musiikkipäiväkoti Rytmille vielä suurkiitos! Pikkurummuilta ja Rummuilta ihanaa ja virkistävää heittäytymistä!
Varhaiskasvatuksen opettaja Jemina Pitkälä koordinoi ja taustoitti viestintää asiantuntevasti, joka antoi uusia ideoita myös Luontotalo Arkin tuleviin opastuskierroksiin.
Olisipa upeaa toteuttaa Luontotalo Arkissa tämä yhteisteos "livenä" kera Rumpujen ja Nenän.

Nyt tunnelmia näin YouTube-linkin kautta:

https://youtu.be/lVDCr3DUG5w

 

Ohessa myös linkki uutiseen:

https://www.pori.fi/uutinen/2021-05-07_terveiset-etaalta-taideviesti-saa-mielikuvituksen-lentamaan
 

Pidetään yhteyttä!!!






 

 

 

Tekstin ja kuvien sisältö&koonti: Martti Koski, Jemina Pitkälä ja Kirsi Jaakkola


Lisätietoja:

MIKÄ TAIDEVIESTI?  

Taideviesti-kampanjalla Suomessa toimivat lastenkulttuurikeskukset nostavat lasten ja nuorten taidetta sekä lastenkulttuurin ammattilaisia näkyväksi ympäri vuoden.   

Lastenkulttuurikeskus Kruunupäähän taideviesti saapui Pohjois-Savosta Lapinlahdelta lastenkulttuurikeskus Lastusta. Pori haastoi paikallisesti mukaan kaikki satakuntalaiset perheet, Satakunnan lastenkulttuuriverkoston kunnat Euran, Eurajoen, Nakkilan, Merikarvian ja Rauman ja porilaisista kulttuurilaitoksista muun muassa Satakunnan Museon.   

MITEN MUKAAN?
Koulut, päiväkodit ja perheet voivat osallistua esimerkiksi jakamalla somessa asiatunnisteen #Taideviesti yksittäisen lapsen, päiväkoti- tai kouluryhmän tai koko perheen yhteisesti tekemän taiteen oheen – ja lupa julkaisuun täytyy toki aina olla kaikilta tekijöiltä, myös lapselta.